Thriller Enescu | Ziua 5 | Ep. 12

August 23 at 5:43 PM

Un interviu acordat Oanei Despa și la care țin extrem.

Din fosta francofonă Românie oricine știe pe dinafară incomparabilul dialog cu Bernard Gavoty, cu Enescu septuagenar la el acasă lângă pian, povestind și exemplificând, cântând, îngânând, fluierând (aici cu un umor nebun, colo cu o seriozitate împietritoare), devine – pe loc – măcar european. Dacă nu incendiat puțin de însemnătățile oricărui cetățean al lumii.  Și au fost, să ne reamintim, opt copii Enescu: șapte morți în primele luni și ani – și el. Ai sentimentul că, în materie de grijă pentru moștenirea lui, și spun moștenire cum ai spune că și străbunicii oricui au văzut aceleași forme de relief, încă suntem în perioada celor șapte care tot mor. Mor și pace. Nu mor de moarte bună. Dar mor unul după altul, răpuși de misterioase neputințe. Misterioase, întrucât seamănă până și cu ireal atrocele episod al morții bunicilor și unchilor lui: toți, înainte de 50 de ani, la o târnosire, secerați prin otrăvire („ciuperci, fosfor sau otravă“ specifica Raluca Știrbăț cândva). A decedat mai întâi un Enescu în etate de Gheorghiu-Dej: comuniștii voiau să-i fure cadavrul, se alergau pur și simplu cu emigrații și se spionau cu francezii pe la etajul patru al hotelului unde murise singur, maiestatea unei vieți sfârșite sinistru de grotesc, și imediat după l-au pavoazat cu Războiul Rece. Au ridicat puțin Cortina de Fier peste cenotaful de la Tescani, cât să fie văzuți americanul Menuhin și sovieticul Oistrah cântând protestantul dublu de Bach la București. Al doilea Enescu postum a murit prin expurgare, trebuia adus pe linie: încă Republică Populară fiind fosta monarhie în care se născuse, au început excizarea de „burghezo-moșieresc“ (soția încă-i trăia) a biografiei în totalitate. Sunt niște muzicologi de pe atunci care îl descriu de parcă cântase în saloanele lui Engels. Difteria ideologică prinde anul 1964: Enescu moare postum inclusiv pentru că reprezintă aparenta deschidere față de decesul 1 și decesul 2, are chiar și Muzeu, se fac teze de doctorat. Acum e bun, e mort de bun, ca fanion al unui înșelător dezgheț: e mai corect citat și Brahms printre modele, dar sunt pomeniți mai ales rușii mari și diferite alte sonorități ale Pactului de la Varșovia. A patra oară moare sub destoinica încopciere a național-comunismului cu irizările legionare refluate tenace: catafalcul i se masifică de naționalisme vrut perene. E contemporan cu Ceaușescu, e ancorat, împătrit de mort, la Daciade, și e studiat cincinal în liceele care îi poartă numele tocmai ca pregustare a victoriei comunismul. Și vine 1989. Te-ai fi așteptat să nu moară din nou, cu legatul încincit avortat. Dar e un făcut. Moare din nou, în subsolul interminabil și afon al „tranziției“, în răzmerițe inanalizabile ale tranziției cu mineri în fața Palatului Cantacuzino, cu Menuhin bătrân adus pentru prima și ultima oară în Casa Poporului (era 1998…) și cu reabilitarea mitologizantă a oricărui interbelic naționalist și legionar – dar nu a lui. A șasea oară știu sigur, știu foarte exact când moare: în secunda când cineva s-a gândit că ar putea și figura pe o bancnotă, cum nu mai fusese vreodată, asta când lui nici măcar nu i se inventariaseră toate manuscrisele! Iar a șaptea oară? A șaptea oară e chiar contextul post-comunist complet (unde post e încă râpă) al acestei licitații. Șapte Enescu morți și nu se naște singurul de care avem nevoie, al optulea. Ultimul, singurul, cel care va trăi, dacă va trăi, va trăi numai după ce vom avea – și vom asculta, și vor asculta toți, pretutindeni – ediția critică a muzicii lui întregi. 

Iar pentru asta (precum în India antică) ne rămâne o singură, o uriașă formă de protecție autentică: a spune adevărul.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s